Inspiratie

Beste lezer,

Zoals je bij innovatie en hieronder kunt lezen, vind ik blikwisseling een prachtig woord, maar vooral ook een krachtig begrip. Met deze pagina hoop ik bij jullie blikwisseling te bewerkstelligen, opdat jullie nieuwe, creatieve ideeën krijgen. Deze pagina is ter overpeinzing, soms is het een herhaling van iets dat ik al eerder heb gezegd of geschreven, vaak is het nieuw. Soms is het tijdloos, soms is het een reactie op de actualiteit. Maar het is altijd ter ideevorming, ter inspiratie. Ik hoop dat het jullie op ideeën brengt, misschien een heel ander idee dan wat er staat. Ik hoop dat jullie de dingen die hier staan voorzichtig proeven, ze bij wijze van spreken over de tong laten rollen. Ik hoop met een plezierige nasmaak en zo nu en dan met een nieuw idee en nieuwe uitvoering als gevolg. Ik hoor graag van jullie of dat lukt. Op deze pagina komen nieuwe vlogs te staan, nieuwe blogs en wisselende spreuken, soms van mij, meestal van anderen. Voor de noodzakelijke blikwisseling. En de historie daarvan bouwt zich onderaan de pagina op.

Scenarioplanning

Als 2020 ons iets heeft geleerd: je moet met de gekste dingen rekening houden. We moeten veerkrachtig zijn en één van de manieren om dat te zijn is scenarioplanning. Dat klink heel erg ingewikkeld en moeilijk (Shell schijnt er heel erg goed in te zijn, behalve met het scenario dat de samenleving de brandstoffen uit de hel (kolen, olie, gas) wil vervangen door brandstoffen uit de hemel (zon, water, wind)[1]). Tegelijkertijd doen we het allemaal voortdurend. Ik moet thuis bijvoorbeeld rekening houden met brand en dus heb ik rookmelders opgehangen, heb ik op elke verdieping een brandblusser staan, en weten we wat we moeten doen als er brand is. Hartstikke scenarioplanning.

Bij scenarioplanning stel je jezelf voor elk scenario drie vragen:

1.     Hoe zorg ik er voor dat ik op tijd door heb dat het scenario zich voor gaat doen? Bij mij thuis zijn dat de rookmelders, bij bedrijfsmatige scenario’s kun je data-analyses doen, kranten lezen, trends analyseren en dergelijke.

2.     Wat wil ik al gedaan hebben als het scenario zich voordoet? Bij mij thuis is dat brandblussers en blusdekens kopen en plaatsen, bij andere scenario’s horen andere maatregelen.

3.     Wat moet ik doen als het scenario zich voordoet? Ik heb daar thuis over nagedacht, wij hebben een soort plan daarvoor.

Bedrijfsmatig doen we al aan scenarioplanning, denk maar aan disaster-recovery. Maar we houden onvoldoende rekening met andere risico’s, zoals corona en zijn economische gevolgen. De economist publiceerde in december “The World in 2021”, met tien trends om het komende jaar in de gaten te houden. Ik noem er een paar. De kloof tussen sterke en zwakke bedrijven zal groter worden. Werknemers en klanten eisen van bedrijven dat ze standpunten innemen over heikele onderwerpen, zoals klimaatverandering en Black Lives Matter (zwarte Piet!). We gaan zakelijk en privé veel minder reizen naar het buitenland. En de laatste: het komende jaar belooft bijzonder onvoorspelbaar te worden.

Zijn dat de belangrijkste veranderingen voor 2021? Nee, vast niet. Gaat dat allemaal gebeuren? Nee, vast niet. Maar je kunt natuurlijk wel elk van die scenario’s een beetje verder uitwerken. Wat betekent zo’n scenario voor jouw onderneming? En wat is, per scenario, het antwoord op die drie vragen? Welke scenario’s zien we verder nog, specifiek voor ons? En wat doen we, ook een erg scenario, als we verrast worden door een scenario dat we niet hebben voorzien?

Juist in een wereld die zo aan verandering onderhevig is als de onze, is vooruitkijken cruciaal. Niet door proberen de toekomst te voorspellen, maar door rekening te houden met verschillende scenario’s. 

 

[1] De terminologie is van Thomas Friedman

Onzeker zijn is ongemakkelijk zijn, maar zeker zijn is belachelijk zijn.

Socrates, of Goethe, of uit China, dat is niet helemaal duidelijk.

Beetje ongemakkelijk

De briljantste geesten van mijn generatie denken na over hoe ze mensen het beste op advertenties kunnen laten klikken

Jeff Hammerbacher (oud-Facebook-medewerker)

If you want to make everyone happy, don't be a leader - sell ice cream

Steve Jobs

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
06 31 01 38 78
DIJKBRAAK 20 | AMSTERDAM

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input