Inspiratie
Zoals je bij innovatie en hieronder kunt lezen, vind ik blikwisseling een prachtig woord, maar vooral ook een krachtig begrip. Met deze pagina hoop ik bij jullie blikwisseling te bewerkstelligen, opdat jullie nieuwe, creatieve ideeën krijgen. Deze pagina is ter overpeinzing, soms is het een herhaling van iets dat ik al eerder heb gezegd of geschreven, vaak is het nieuw. Soms is het tijdloos, soms is het een reactie op de actualiteit. Maar het is altijd ter ideevorming, ter inspiratie. Ik hoop dat het jullie op ideeën brengt, misschien een heel ander idee dan wat er staat. Ik hoop dat jullie de dingen die hier staan voorzichtig proeven, ze bij wijze van spreken over de tong laten rollen. Ik hoop met een plezierige nasmaak en zo nu en dan met een nieuw idee en nieuwe uitvoering als gevolg. Ik hoor graag van jullie of dat lukt. Op deze pagina komen nieuwe vlogs te staan, nieuwe blogs en wisselende spreuken, soms van mij, meestal van anderen. Voor de noodzakelijke blikwisseling. En de historie daarvan bouwt zich onderaan de pagina op.
Veerkracht
Voor het eerst in tien jaar was ik weer bij het Gartner-congres, al was het deze keer on-line. Mooie tijd om te kijken wat de nieuwe hype-woorden zijn en of ik ze al allemaal ken. Soort omgekeerde bull-shit-bingo.
Veel IT-gerelateerde woorden en begrippen natuurlijk, te beginnen met composable dat een belangrijke rol kreeg in de eerste key-note, Verder kwamen op technologiegebied alle oude bekenden weer terug (AI, blockchain, IoT, edge, ..). Weinig nieuws onder de zon, zoiets als DNA-opslag heeft nog tien jaar nodig voor we er gemakkelijk gebruik van maken.
Ik vond resilience (veerkracht) het mooiste begrip. Waar we de afgelopen tien jaar vooral agile (wendbaar) moesten zijn, moeten we nu resilient zijn, veerkrachtig. Mohammed Ali (fameuze bokser, voor de jongeren) had als motto “fly like a butterfly, sting like a bee”. Hij danste om zijn tegenstanders heen, voortdurend stoten uitdelend. Mohammed Ali was een mooi voorbeeld van wendbaarheid. Maar een bokser die drie keer neergaat en elke keer weer opstaat en uiteindelijk wint, toont veerkracht, en dat hebben we in deze tijden hard nodig. Corona, lockdowns, economische tegenslagen, het klimaat en maatschappelijke onrust (‘turmoil’) kunnen ook stevige klappen uitdelen.
Wendbaarheid draagt bij aan veerkracht, maar het is bij lange na niet genoeg. Veerkracht kun je organiseren en veerkracht moet je organiseren, in ieder geval volgens Gartner en ik ben het hierin met Gartner eens. De beste manier om veerkrachtig te zijn, is natuurlijk om te voorkomen dat je geraakt wordt, of, second best, om te voorkomen dat de klap hard aankomt. Voilà, de terugkeer van scenarioplanning. Maar dat helpt niet tegen volkomen onverwachte gebeurtenissen. We zullen als organisatie iets moeten doen aan onze blinde vlekken. Hoewel er al jaren werd gewaarschuwd tegen de risico’s van een pandemie (en niet door de minsten: onder andere Bill Gates), kwam het pandemie-risico bij bijna geen enkele organisatie terug in de risico-analyses. Risico-analyse blijkt een enorm oogkleppenvak te zijn, in ieder geval in heel veel organisaties.
We moeten ons, dus, ook wapenen tegen klappen die we niet zien aankomen. Dan biedt antifragiel organiseren (lees dat boek van Nassim Nicholas Taleb!) mogelijkheden. Hoe dan ook, veerkracht wordt, net als wendbaarheid jaren geleden, een blijvertje. Goed om je in te verdiepen, goed om een eigen mening over te hebben en goed om een plan voor te hebben, want reken maar dat ze veerkracht komen verkopen, bij jou, of nog erger, bij je baas. Voor je het weet heb je naast dat huis-op-orde-programma ook nog eens een groot veerkrachtprogramma draaien. Dat zou de veerkracht van je organisatie zomaar te boven kunnen gaan.
Bart Stofberg is zelfstandig strategisch adviseur en organisatieveranderaar bij Out of the rabbit hole.
Onzeker zijn is ongemakkelijk zijn, maar zeker zijn is belachelijk zijn.
Socrates, of Goethe, of uit China, dat is niet helemaal duidelijk.
Beetje ongemakkelijk
De briljantste geesten van mijn generatie denken na over hoe ze mensen het beste op advertenties kunnen laten klikken
Jeff Hammerbacher (oud-Facebook-medewerker)
If you want to make everyone happy, don't be a leader - sell ice cream
Steve Jobs